یادداشت های سلیمان فروتن کیا

بالا بردن اطلاعات افراد

یادداشت های سلیمان فروتن کیا

بالا بردن اطلاعات افراد

این سایت علاوه بر روانشناسی کودک قصد دارد در زمینه فعالیت هایی مثل حجاب، ولایت فقیه، مسایل و مشکلات مردم در زمینه های اقتصاد و سیاست و ... مطالبی را در اختیار مردم قرار دهد.

نویسندگان
طبقه بندی موضوعی

کتاب درآمدی بر پیشگیری از اعتیاد با رویکرد اسلامی

سلیمان فروتن کیا | شنبه, ۲۲ آذر ۱۳۹۳، ۱۲:۱۳ ق.ظ

در بخشی از مقدمه کتاب آمده است: اعتیاد از پدیده های شومی است که جامعه اسلامی ما را تهدید می کند. مسئله این است که چگونه می توان از آن پیشگیری کرد.

آموزه های اسلامی چه سخنی در پیشگیری از اعتیاد دارند؟ و روش های اسلامی ـ روانشناختی پیشگیری از اعتیاد کدامند؟ در منابع اسلامی، آموزه هایی که اختصاصا درباره اعتیاد صادر شده باشند، فراوان نیستند و هرچند در حد خود کارایی دارند اما جواب پدیده پیچیده اعتیاد را نمی دهند.

رویکردی که در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفت، شناسایی علل و عوامل اعتیاد و سپس یافتن دیدگاه اسلام درباره پیشگیری از آنها است. بررسی نظریه های اعتیاد نشان داد که علل گرایش به اعتیاد، چند محور اساسی دارند: لذت جویی، نارضایتی، نابردباری، ناسپاسی، زیاده خواهی، و ناخویشتنداری.
همانگونه که مشهود است همه این عوامل با یکی از سرفصل های مهم اسلامی مرتبط است.
با این حساب به راحتی می توان راه های اسلامی پیشگیری از اعتیاد را به دست آورد. رویکرد اسلامی در پیشگیری از اعتیاد، به تناسب هر کدام از عوامل، راهکارهایی را ارائه می کندو در نهایت، این راهکارها خود یک مبنای اساسی و کلی دارند که همه آنها را تحت پوشش قرار می دهد.درآمدی بر پیشگیری از اعتیاد با رویکرد اسلامی
سرفصل های کتاب به این شرح است: فصل اول: لذت جویی و اعتیاد؛ فصل دوم: نارضایتی و اعتیاد؛ فصل سوم: بی تابی و اعتیاد؛ فصل چهارم: ناسپاسی و اعتیاد؛ فصل پنجم: نشاط جویی و اعتیاد، فصل ششم: زیاده خواهی و اعتیاد؛ فصل هفتم: ناخویشتنداری و اعتیاد.
گفتنی است، چاپ اول کتاب «درآمدی بر پیشگیری از اعتیاد با رویکرد اسلامی» اثر‌ حجج الاسلام و المسلمین «محمدرضا کیومرثی» و «عباس پسندیده» ، به سفارش سازمان بهزیستی کشور، با شمارگان سه هزار نسخه، جلد نرم، در ۲۴۵ صفحه مردادماه ۹۲ توسط انتشارات دارالحدیث چاپ و روانه بازار نشر شد.
متن این کتاب در کتابخانه حدیث نت موجود است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی