طبقات کودکان استثنائی
سلیمان فروتن کیا | شنبه, ۲۲ آذر ۱۳۹۳، ۱۱:۵۴ ب.ظ
در آمریکا کودکان استثنائی کودکانی اند که از نظر ذهنی پایین تر از میانگین هستند، مشکلات یادگیری و رفتاری دارند، آسیب های جسمی و حسی دارند یا در مهارت ها و توانایی انجام تکالیف با روش یکسان آن گونه که بیشتر مردم
انجام می دهند، محدودیت دارند. کودکان تیزهوش هم استثنائی هستند. آموزش ویژه برای
این گروه ها می باشد: ناتوانی یادگیری ویژه، اختلالات ارتباط ، عقب ماندگی ذهنی،
اختلالات رفتاری-هیجانی، آسیب های جسمی، آسیب های سلامتی، آسیب های شنوایی، آسیب
های استخوانی، آسیب های بینایی، درخودمانده، ناشنوا-نابینا، جراحت مغزی ضربه ای،
معلولیت های چندگانه و شدید، و تیزهوش.(شریفی درآمدی، 1390)
کرک و گالاگر کودکان استثنائی را در 6 طبقه گروه بندی کرده اند:
1- تفاوت های هوشی، که شامل کودکانی که از لحاظ هوشی بالاتر هستند(تیزهوشان) و کودکانی که دیر یاد می گیرند (ناتوانی های هوشی و رشدی) می شود.
2- تفاوت های ارتباطی، کودکانی را که ناتوانی های یادگیری، ناتوانی های تکلم و زبان، یا اوتیسم دارند را شامل می شود.
3- تفاوت های حسی، این گروه نقص شنیداری یا دیداری دارند.
4- تفاوت های رفتاری، کودکانی را شامل می شود که اختلال هیجانی یا ناسازگاری اجتماعی دارند.
5- شرایط معلول ساز شدید و چندگانه، شامل کودکانی که دارای ترکیبی از نقایص هستند(مثل عقب ماندگی ذهنی-فلج مغزی، یا ناشنوایی-نابینایی)
6- تفاوت های جسمی، کودکانی که نقص های غیرحسی دارند و فعالیت جسمی و تحرک آنها مختل است.