یادداشت های سلیمان فروتن کیا

بالا بردن اطلاعات افراد

یادداشت های سلیمان فروتن کیا

بالا بردن اطلاعات افراد

این سایت علاوه بر روانشناسی کودک قصد دارد در زمینه فعالیت هایی مثل حجاب، ولایت فقیه، مسایل و مشکلات مردم در زمینه های اقتصاد و سیاست و ... مطالبی را در اختیار مردم قرار دهد.

نویسندگان
طبقه بندی موضوعی

مشکل گشای علمی

سلیمان فروتن کیا | چهارشنبه, ۳ دی ۱۳۹۳، ۰۹:۴۶ ق.ظ
یونس بن عبدالرحمان ، از شاگردان حضرت رضا (علیه السلام) بود، و در آن عصر بحث و بررسى درباره سرنوشت و اراده و مشیت و...، در میان دانشمندان رواج داشت، معماى این امور براى یونس، حل نشده بود، یونس مى خواست این معما با بیان شیواى امام رضا  (علیه السلام)  حل و روشن گردد، به محضر آن حضرت آمد و درباره امور پیش گفته، سخن به میان آورد و توضیح خواست. امام رضا  (علیه السلام)  به او چنین فرمود: اى یونس! عقیده « قدریه » را نپذیر، زیرا عقیده آنها نه با گفتار اهل بهشت تطبیق مى کند، و نه با گفتار دورخیان، و نه با گفتار شیطان، مطابقت دارد، زیرا (طبق آیه 43 سوره اعراف ) بهشتیان در بهشت گویند: الحمد لله الذى هدانا لهذا و ماکنا لنهتدى لولا ان هدانا الله.

دوزخیان (طبق آیه 106 مؤ منون ) در دوزخ مى گویند:
« ربنا غلبت علینا شقوتنا و کنا قوما ضالین »
و ابلیس (طبق آیه 39 حجر) گفت:
« رب بما اغویتنى »
بنابراین این هر سه گروه، نیکى و بدى را به خدا نسبت مى دهند، ولى قدریه به خودشان بر مى گردانند.

یونس گفت: سوگند به خدا، من گفتار آنها (قدریه ) را قبول ندارم، بلکه عقیده ام این است که: چیزى پدید نیاید مگر آنچه را خدا بخواهد و اراده و مقدر و حکم نماید.
امام رضا: اى یونس! این گونه نیست ... (بلکه خواست خدا این است که انسان نیز در کارهایش مختار باشد) آیا مى دانى مشیت یعنى چه؟
مشیت و خواست خدا، یاد نخستین (لوح محفوظ) است، آیا مى دانى « اراده » چیست؟ اراده، تصمیم بر آنچه مى خواهد، مى باشد آیا مى دانى « قدر» یعنى چه؟ قدر، همان اندازه گیرى و مرزبندى است، مانند مدت عمر زندگى، و هنگام مرگ، سپس فرمود: منظور از حکم (قضاء) محکم ساختن و عینیت بخشیدن است.
یونس که از بیانات روشن امام رضا  (علیه السلام)  قانع و خشنود و شیفته آن حضرت شده بود اجازه طلبید که سر مقدس امام را ببوسد، و در این حال عرض ‍ کرد: گره مطلب مشکل را بروى من گشودى که من از آن ناآگاه بودم.

کافی حدیث 4، ص 157، 158، ج 1.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی